سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتابکاغذی صوتی و دیجیتال

 

 

راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتاب
برای چاپ و نشر کتاب ابتدا لازم است با یک ناشر متعهد قرار داد ببندید.راهنمای کامل مراحل چاپ و نشر کتابکاغذی صوتی و دیجیتال
1- انعقاد قرارداد: در اینجا شما به ئعنوان مترجم نویسنده و یا گردآورنده لازم است تا با یک ناشر یک قرارداد شفاف تهیه نمائید .البته بایستی یاد آور شوم دوستان و نویسندگانی که در شهرستان حضور دارند از این بابت نگرانی نداشتهد باشند زیرا ما شرایطی را فراهم کرده ایم تا انعقاد قرارداد از راه دور با وجود شبکه های اجتماعی و ایمیل و اینترنت فراهم و مهیا می باشد .
البته به شکل حضوری قطعاً اطلاعات مفید و مفصلی در اختبار نویسندگان قرار می گیرد تا با اطلاعات و آگاهی بیشتری نسبت به انعقاد قرارداد اقدامات لازم صورت گیرد . در انعقاد قرار داد تمام حقوق نویسنده و یا مترجم لحاظ میشود .تا بتوانند در سالهای بعد نیز برای تجدید چاپ کتابشون به راحتی اقدام نموده و مانعی در این بین وجود نخواهد داشت .
2- تایپ و صفحه آرایی دست نوشته ها:
در این مرحله دست نویس شما تبدیل به فایل وردی و تایپ می گردد اگر شما تونستید خودتان مطلب و نوشته خودتون رو تایپ کنید که چه بهتر ولی قبلش به شما میگم حتما با ناشر تماس بگیرید و ازش راهنمایی بخواهید تا مطلبتون در قالب ورد با نصب برنامه پرشین اکتیویتر همراه بشه تا نیم فاصله ها هم کاملاً رعایت بشه و نکته بعدی اینکه حتماً از ناشر قوانین و قواعد ویراستاری را سئوال کنید و ناشرانی مثل ما جزوه کامل ویراستاری دارند و شیوه نامه تدوین که به رایگان در اختیار شما قرار دهند تا هم زمان با تایپ و نوشتن مطالبتون نیم نگاهی هم به این مطالب داشته تا متن یک دست و قابل قبولی را ارائه دهید.
در زمان تایپ این مسئله را مد نظر داشته باشید که کلاً کتابها اندازه یا قطع های استانداردی دارند که مثلاً اندازه رحلی که اندازه ورق A4 گفته می شود .و بیشتر برای کتابهای کودکان و کتابهای آموزشی استفاده میشود . اندازه بعدی کتاب وزیری است که اندازه آن 25در 17.5 سانتیمتر می باشد و به قول معروف برای کتابهای دولتی و دانشگاهی استفاده میشود . اندازه کتاب رقعی هم که پرکاربردترین شکل بوده و بیشتر برای کتابهای کاربردی و کسب و کار و رمان که حالت خوش دستی دارد استفاده میشود که اندازه 22 در 15 سانتیمتر می باشد . قطع خشتی 21 در 21 که بیشتر کتابهای کودک استفاده میشه و قطع جیبی که 15 در 10 بوده و از اسمش مشخصه مناسب جیب شماست
بعد از تایپ که توسط خود شما یا تایپیست ما انجام میشه مطلب برای نمونه خوانی پرینت شده و نمونه خوانی و تطبیق متن تایپ شده با نوشته صورت میگیرد . برای افزایش دقت کار معمولاً این کار طی چند مرحله انجام میشه .بعد از تایپ و نمونه خوانی ویراستاری انجام میشه که به انواع ویراستاری نگارشی یا ادبی و فنی و ظاهری و شکلی تقسیم میشود . برای اطلاعات بیشتر در زمینه ویراستاری می توانید از لینک زیر استفاده کنید .

 

ادامه مطالب